نوعی علف هرز مهاجم ممکن است به درمان برخی بیماری های انسانی کمک کند

8مارس 2021- یک تیم بین المللی از محققان دریافته اند که عصاره ی گیاه A. virginicus می تواند در برابر چندین بیماری انسانی از جمله دیابت و سرطان موثر باشد .نتایج این تحقیق در 31 دسامبر سال 2020 در شماره ی ویژه ی ژورنال Plants، با عنوان "فعالیت های بیولوژیکی عصاره های گیاهی" منتشر شد.

این گیاه که نوعی علف هرز و بومی جنوب شرقی ایالات متحده است به سمت شمال کانادا گسترش یافته و به استرالیا و ژاپن نیز راه یافته است.Andropogon virginicus ، بصورت متراکمی رشد می کند و قد آن گاهی تا هفت فوت هم می رسد، که باعث بر هم خوردن الگوی رشد گیاهان دیگر و رقابت برای منابع می شود. اگر بوته های آن را بسوزانید، دوباره قویتر رشد می کند. هیچ راهی برای حذف موثر این علف هرز وجود ندارد. اما اکنون دانشمندان می گویند که ممکن است راهی برای استفاده از آن به نفع انسان وجود داشته باشد.

نویسنده ی این مقاله دکترTran Dang Xuan ، دانشیار برنامه علوم و مهندسی فرا رشته ای در دانشکده تحصیلات تکمیلی علوم و مهندسی پیشرفته در دانشگاه هیروشیما، گفت: A. virginicus، یک علف هرز مهاجم است که تولید کشاورزی و اقتصاد جهانی را به طور جدی تهدید می کند. با این حال، هنوز هیچ راه حلی برای استفاده ی موثر از آن و مقابله با این گیاه یافت نشده است. در این مقاله، ما کاربرد بالقوه ی عصارهA. virginicus ، را در تولید دارو در آینده برای درمان بیماریهای مزمنی مانند دیابت نوع 2 و سرطان خون برجسته نمودیم، که می تواند به دغدغه های مربوط به حفاظت از محصولات و نگرانی های مربوط به سلامت انسان خاتمه دهد.

محققان مقادیر بالایی از فلاونوئیدها را در عصاره ی استخراج شده از این علف هرز یافتند. به گفته ی دکتر Xuan، این موادشیمیایی گیاهی دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی قابل توجهی هستند. هنگامی که این عصاره بر روی انواع مختلفی از لاین های سلولی آزمایش گردید، مواد شیمیایی موجود در عصاره ی این گیاه به رادیکال های آزاد متصل شده و از آسیبی که رادیکالهای آزاد به سلول ها وارد می کنند، جلوگیری کردند. در سطح پوست، این عصاره با مهار پروتئینی به نام تیروزیناز به جلوگیری از ظاهر شدن لکه های پیری کمک کرد. مواد شیمیایی موجود در این عصاره با اتصال به رادیکالهای آزاد تاثیرات عمیق تری بر سلامت دارند، از جمله می توان به جلوگیری از آسیب رادیکالهای آزاد به اعمال سلولی که منجر به دیابت نوع 2 می شود، اشاره کرد.

محققان همچنین به طور خاص مواد شیمیایی استخراج شده از این علف هرز را در یک لاین سلولی از سرطان خون مزمن میلوئیدی(لوسمی مزمن مغز استخوان)، که نوعی سرطان خون نادر است، استفاده کردند. به نظر می رسد این عصاره سلول های سرطانی را از بین می برد.

دکتر Xuan، گفت: ما قصد داریم فرآیند جامعی را برای جداسازی و تصفیه ترکیباتی که مسئول این خواص بیولوژیکی هستند، ایجاد کنیم و همچنین کاربردهای جدید این ترکیبات را کشف کنیم. هدف نهایی ما تهیه ی داروهای کاربردی برای استفاده ی انسان، است بهمین دلیل اثرات درمانی این ترکیبات را آزمایش خواهیم کرد.

دکتر Xuan، گفت: اگرچهA. virginicus ، به عنوان یک گونه ی گیاهی تهاجمی، مضر و فاقد ارزش اقتصادی در نظر گرفته شده است، اما عصاره ی آن منبعی غنی از آنتی اکسیدان ها، عوامل ضد دیابتی، عوامل ضد آنزیم تیروزیناز و عوامل ضد توموری است.

منبع:

https://www.sciencedaily.com/releases/2021/03/210308094320.htm